Tuesday, September 3, 2013

1 vuotta, 2 kuukautta, 3 päivää

Laps on muuttunut - tai siis kasvanut.

Sen huomaa siitä, että se nykyään saattaa keskittyä joitain minuutteja johonkin yhteen asiaan. Ja jopa istua paikoillaan tai ehkä peräti loikoilla sohvalla. Kirjat kiinnostaa ja toisinaan niitä jaksetaan katsoa kaksikin aukeamaa. Myöskin tulee hetkiä, jollon lapsen voi vaikka jättää omaan huoneeseensa leikkimään (nykyään puolet leluista on siellä) muutamiksikin minuuteiksi.

Voi että.

Lapsella alkoi eilen päivähoito. Käytännössä se tarkottaa sitä, että mies ja laps on viettänyt eilisen ja tän päivän siellä toisen perheen luona, jossa on ollut myös äiti ja laps, sekä se lastenhoitaja. Mies on vielä hoitovapaalla ja tarkotus olisi, että vähenevissä määrin olisi mukana tämän viikon ja mahdollisesti ensi viikon alkua. 

Hyvin on mennyt, pääasiassahan tämä on ollut kuin kyläilyä paikassa, jossa muutenkin vietettiin kesällä paljon aikaa. Mulla on vielä ensi viikko täyttä päivää, sitten alkaa kevennetty. So far, so good.

Totta puhuen mua vähän kalvaa se, etten voi olla paikalla tässä. En lapsen, vaan itteni takia. Haluaisin olla tekemässä tän siirron, katsomassa, että kaikki menee hyvin (no tottakai menee) ja you know, kontrolloimassa (...), valvomassa, huolehtimassa, päättämässä, hoitamassa, kuten mun päässäni mun kuuluisikin.

Naurettavaa? Yes I know. Mutta äitiys. Se on sitä, että haluaa olla mukana tämmösissä siirtymisvaiheissa. Että haluaa henkilökohtaisesti varmistaa ja valmistaa lapsen irti päästettäväksi. Vähän niinkuin mun äiti halusi tehdä mulle ylioppilaskirjotuksiin eväät, kuten sen äiti oli tehnyt sille. Ja mä tulen varmasti tekemään lapselle. Meidän perheen pyhä riitti, heh. 

Käytiin sunnuntaina puistossa, jossa oli tammenterhoja ja syksy.




2 comments:

  1. Näin se taitaa äideillä mennä. Vaikka uskon ja TIEDÄN mieheni pystyvän hoitamaan lapsen ihan yhtä mallikkaasti kuin minäkin, pitäis mun päästä aina hääräämään ja katsomaan miten oikein kaikki tapahtuu. Hmmm, tuskinpa sietäisin moista "kyttäämistä" mieheltäni. ;D

    ReplyDelete